کد مطلب:284739 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

پیروی از امام عصر
از ابعاد مهم انتظار، عمل به آیین و آداب امام عصر علیه السلام است. هر كس خود را شیعه می داند باید با این كار آن حضرت را خشنود سازد و در تحقق آرمان و هدف او بكوشد. امیرالمومنین علیه السلام بر فراز منبر كوفه فرمود: اللهم انه لابد لارضك من حجه لك علی خلقك یهدیهم الی دینك و یعلمهم علمك لئلا تبطل حجتك و لا یضل اتباع اولیائك بعد اذ هدیتهم به، اما طاهر لیس بالمطاع، او مكتتم مترقب. ان غاب عن الناس شخصه فی حال هدایتهم، فان علمه و آدابه فی قلوب المومنین مثبته فهم بها عاملون. [1] .



[ صفحه 13]



خدایا، براستی كه ناگریز زمینت را حجتی از جانب تو بر آفریدگانت باشد كه آنان را به سوی دینت هدایت كند و علم تو را به آنان بیاموزد تا كه حجتت طل نشود و پیروان اولیایت پس از آنكه به واسطه او هدایتشان فرمودی، گمراه نشوند. و آن حجت یا آشكار است و فرمانبرداری نشود، یا پنهان است و در حال انتظار. اگر شخص او در زمان هدایت مردم غایب شود، علم و آدابش در دلهای مومنان ثابت باشد و آنان بدان عمل كنند. حضرت صادق علیه السلام فرماید: ان لصاحب هذا الامر غیبه. فلیتق الله عبد و لیتمسك بدینه. [2] .

براستی صاحب این امر را غیبتی باشد. پس (در آن زمان) بنده باید از خدای پروا كند و دین خود را محكم نگاه دارد.



[ صفحه 14]



من سره ان یكون من اصحاب القائم، فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر. فان مات و قام القائم بعده، كان له من الاجر مثل اجر من ادركه. فجدوا و انتظروا، هنیئا لكم ایتها العصابه المرحومه! [3] .

هر كه دوست دارد از یاران قائم باشد، باید انتظار كشد و از گناه پرهیز كند و بر اخلاقی نیكو باشد در حالی كه منتظر است. پس اگر چنین كسی پیش از قیام قائم در گذرد، او را پاداشی باشد مثل پاداش كسی كه قائم را درك كرده باشد. پس كوشش كنید و انتظار كشید، كه گوارایتان باد ای گروه مورد رحمت!



[ صفحه 15]




[1] كمال الدين 302:1.

[2] الكافي 335:1 و 336، غيبه الطوسي:455، غيبه النعماني:169.

[3] غيبه النعماني:200.